

אהבה לא מספיקה בזוגיות.
אני יודעת, זה משפט שקצת לא נעים לשמוע, במיוחד אם אתם עדיין אוהבים.
אבל אני פוגשת בקליניקה לא מעט זוגות שאוהבים אחד את השנייה, ועדיין מרגישים רחוקים, פגועים, מותשים, שחוקים ואפילו בודדים בתוך הקשר.
כי אהבה, גדולה ככל שתהיה, לא מחזיקה זוגיות לבד (למרות כל המיתוסים והאגדות שהכניסו לנו לראש).
במאמר הזה אני רוצה לדבר איתכם על מה כן מחזיק זוגיות.
מה הופך אהבה ממשהו שאומרים למשהו שמרגישים בתוכנו והופך את הזוגיות שלנו למשגשגת וקרובה.
מה צריך לקרות כדי ששני אנשים שאוהבים לא יהפכו עם הזמן לשני אנשים שמנהלים יחד בית, ילדים, חשבונות ומשימות, אבל כבר לא באמת מרגישים קרובים.
ובעיקר, אני רוצה שתצאו מהקריאה של המאמר הזה, עם שאלה אחת מאוד פשוטה, אבל לא תמיד נוחה:
איך האהבה שלנו נראית ביומיום?
לא בחופשה.
לא ביום הולדת.
לא כשהכול רגוע.
אלא כשכואב.
כשיש תלונה.
כשיש ריב.
כשאחד מאיתנו מרגיש לא נראה.
כי ברגעים הפחות נחמדים, הזוגיות לא נמדדת במילים, היא נמדדת בהתנהגות.
אז בואו נתחיל מהדבר הראשון.

להגיד “אני אוהב/ת אותך” זה חשוב.
אבל זה לא מספיק.
כי אפשר להגיד “אני אוהב/ת אותך” ובאותו ערב לדבר בזלזול.
אפשר להגיד “ברור שאני אוהבת אותך” ובכל פעם שהוא מנסה לשתף שקשה לו, לענות לו בצורה ביקורתית.
אפשר לאהוב, ועדיין לבטל רגשות.
אפשר לאהוב, ועדיין להתרחק.
אפשר לאהוב, ועדיין לא לדעת לתקן אחרי שפוגעים.
וזה בדיוק המקום שבו הרבה זוגות נתקעים.
ואז אתם בטוחים שהבעיה היא שכבר אין אהבה.
אבל לא תמיד זאת הבעיה.
לפעמים יש אהבה, אבל אין לה ביטוי נכון.
אין לה התנהגות.
אין לה כישורים.
אין לה דרך להפוך לקרבה.
I אגיד את זה הכי פשוט:
אהבה היא לא רק מה שאני מרגישה כלפיך.
אהבה היא איך אנחנו מתנהגים כשאנחנו עייפים, כועסים, לא מסכימים עם הצד השני, כשאומרים לנו משהו שלא נוח לנו לשמוע, כשאנחנו פגועים ואין לנו חשק להסביר למה.
שם מתחילה האהבה הבוגרת.
כי להתאהב זה יחסית קל.
להישאר קרובים לאורך שנים, בתוך החיים עצמם, זה כבר דורש עבודה.
לא עבודה כבדה ומייאשת.
אבל כן עבודה.
אם גם אתם מרגישים שהאהבה קיימת אבל משהו בביחד נשחק, העמוד באתר "שיקום וחיזוק הזוגיות" מסביר איך מתחילים לתקן.
של הקשבה.
של אחריות.
של התחשבות.
של תיקון.
של אומץ להגיד:
וזה מוביל אותנו לדבר הבא.
אחד הדברים שהכי הורסים שיחות בין בני זוג הוא שכל אחד מגיע לשיחה WITH תחושה שיש אמת אחת, עם רצון להוכיח שהצדק איתי.
והאמת האחת הזאת, במקרה, היא תמיד שלי.
אני ראיתי נכון.
אני זוכר/ת נכון.
אני הבנתי נכון.
אני נפגעתי בצדק.
אני רק אמרתי את האמת.
אני רק רציתי להסביר.
אבל בזוגיות, כמו בכל מערכת יחסים, ברוב המקרים, אין אמת אחת.
יש את החוויה שלי ויש את החוויה שלך.
ויש את מה שקרה בינינו.
אלה שלושה דברים שונים.
היא אומרת:
והוא עונה:
הוא אומר:
והיא עונה:
עכשיו כל אחד מהם בטוח שהוא אומר את האמת.
והוא באמת אומר אמת.
אבל רק את האמת שלו.
ופה בדיוק מתחיל הפלונטר.
כי כל עוד אנחנו עסוקים בלהוכיח שהאמת שלי היא היחידה, אנחנו לא באמת יכולים להבין מה קרה לצד השני
ואם אנחנו לא מבינים מה קרה לצד השני, אנחנו לא יכולים להתקרב אליהם.
אנחנו יכולים לנצח בוויכוח – אבל להפסיד את בני הזוג.
וזה מה שקורה להרבה זוגות.
הם רבים לא רק על הכלים, על הילדים, על הכסף, על הטון או על מי אמר מה.
הם רבים על מי מחזיק את האמת.
אבל זוגיות לא צריכה שופט.
היא צריכה שני אנשים שמוכנים להגיד:
“רגע. יכול להיות ששנינו חווים את זה אחרת.”
זה לא אומר שאנחנו מוותרים על עצמנו.
זה לא אומר שהצד השני חייב להסכים איתי.
זה לא אומר שכל דבר שאנחנו מרגישים הופך את בני הזוג לאשמים.
זה אומר שאנחנו מפסיקים להתייחס לחוויה של הצד השני כאיום.
כי אם את אומרת לי שנפגעת, זה לא בהכרח כתב אישום נגדי.
ואם אתה אומר לי שהרגשת לא מוערך, זה לא אומר שאני אישה רעה.
זה אומר שיש פה משהו בינינו שצריך להבין.
ופה נכנס המשפט הכי חשוב:
“אני רוצה להבין איך זה נראה מהצד שלך.”
לא “את מגזימה”.
לא “אבל גם אתה”.
לא “זה לא מה שהיה”.
אלא:
“אני רוצה להבין איך זה נראה מהצד שלך.”
כי בזוגיות קרובה, המטרה היא לא למחוק את האמת של מי מכם.
המטרה היא להחזיק לרגע גם את האמת גם של הצד השני, להבין אותה, ולראות איך אפשר למצוא את הגשר בין שתי האמיתות האלה.
וכששני אנשים מצליחים לעשות את זה, משהו בשיח משתנה.
במקום להילחם על מי צודק, הם מתחילים להבין מה באמת כואב.
ושם מתחיל תיקון.
לא במקום שבו אחד ניצח.
במקום שבו שניהם הפסיקו להילחם על האמת היחידה, והתחילו להקשיב למה שהאמת הזאת עשתה ללב של האדם שמולם.
הרבה אנשים חושבים שלהיות בן זוג טוב זה לדאוג.
לעבוד.
לפרנס.
לטפל בילדים.
לסדר דברים בבית.
לקחת אחריות על החיים.
וזה חשוב.
באמת.
אבל זוגיות לא צריכה רק תפעול.
היא צריכה ביטחון רגשי.
אפשר להיות בבית כל ערב, ועדיין לא להיות נוכחים.
אפשר לדאוג לכל החשבונות, ועדיין לגרום לצד השני להרגיש שהצד השני לא מעניק תחושת ביטחון רגשי.
אפשר לעשות המון, ועדיין לא להיות נגיש לשיחה אמיתית.
וזה אחד המקומות הכי כואבים בזוגיות.
כי מבחוץ הכול נראה מתפקד.
יש בית, ילדים, שגרה – "הכל בסדר".
אבל בפנים, מתחת לפני השטח - יש בדידות.
אחד מבני הזוג מרגיש:
כי בכל פעם שהוא מנסה לדבר, יש התגוננות.
בכל פעם שמישהו מנסה להגיד שכואב לו, יש עצבים.
בכל פעם שמתחילים לדבר על משהו רגיש, הצד השני נסגר, תוקף, בורח או משתיק.
ואז לאט לאט מפסיקים להביא את הפנימיות שלנו לשולחן.
מדברים על קניות, ילדים, תורים, כסף, מי אוסף ומי מחזיר
וזוגיות שלא מדברת על מה שקורה בפנים, הופכת עם הזמן לשותפות תפעולית, לשני זרים שחיים ומתפקדים תחת קורת גג אחת.

אהבה מגינה על הקשר כששואלים:
“האם את מרגישה בטוחה לדבר איתי?”
“האם אתה מרגיש שאני מקשיבה גם כשקשה לי?”
“האם אני מקום שאפשר לבוא אליו עם כאב?”
אלה שאלות לא נוחות.
אבל הן חשובות יותר מעוד ויכוח על מי עשה יותר בבית.
כי בלי ביטחון רגשי, גם הדברים הטובים מתחילים להרגיש ריקים.
אם הייתי צריכה לקחת את כל התורה הזוגית ולשים אותה במשפט אחד, זה היה המשפט הזה:
תתחשבו אחד בשנייה באמת.
לא התחשבות מנומסת.
לא “אמרתי תודה”.
לא “אני לא עושה שום דבר רע”.
התחשבות אמיתית היא לשאול:
“איך מה שאני עושה משפיע על האדם שחי איתי?”
אם אני מבטיח ולא מקיים, מה זה עושה לאמון שלה?
אם אני מתפרצת עליו מול הילדים, מה זה עושה לכבוד שלו?
אם אני חוזר הביתה וכל ערב נעלם למסך, מה זה עושה לתחושת הקרבה שלה?
אם אני כל הזמן מבקרת, מה זה עושה לרצון שלו להתקרב?
מה צריך לקרות כדי שהצד השני ירגיש אהוב/מוערך/מסופק.....
התחשבות היא לא ריצוי.
חשוב להגיד את זה.
התחשבות לא אומרת שאני מוחקת את עצמי.
לא אומרת שהצרכים שלי לא חשובים.
לא אומרת שאחד מוותר והשני מקבל.
התחשבות בריאה חייבת להיות הדדית.
I רואה אותך, ואתה רואה אותי.
אני מנסה להבין מה חשוב לך, ואת מנסה להבין מה חשוב לי.
כי אם רק אחד מתחשב, זה כבר לא זוגיות הדדית.
זה מתכון לשחיקה, טינה, כעס וריחוק.
הרבה אנשים מגיעים למצב שהם אומרים:
“אני כבר ביקשתי בכל דרך אפשרית.”
“אני כבר לא יודעת באילו מילים להשתמש.”
“אני מרגיש שלא משנה מה אני אומר, שום דבר לא משתנה.”
וזה בדיוק הכאב של קשר לא הדדי.
לא שהכול צריך להיות 50-50 כל הזמן.
החיים לא עובדים ככה.
אבל צריכה להיות תחושה בסיסית ששניכם מרגישים מחוייבים לקשר ואחד לשנייה.
ששניכם מתאמצים.
ששניכם לא נותנים לזוגיות רק את השאריות שלכם.
כי זוגיות לא חיה משאריות.
היא צריכה בחירה.
גם קטנה.
אבל עקבית.
אחת הטעויות הגדולות בזוגיות היא שאנחנו אוהבים בדרך שנוחה לנו, ואז מתפלאים למה הצד השני לא מרגיש אהוב.
הוא אומר:
והיא אומרת:
היא אומרת:
והוא אומר:
כל אחד נותן.
אבל לא תמיד מה שהצד השני באמת צריך לקבל.
אז במקום להתווכח מי אוהב יותר, צריך לשאול שאלה אחרת:
“מה גורם לך להרגיש אהוב?”
מה גורם לך להרגיש שאני בוחר בך?
מה גורם לך להרגיש שאת חשובה לי?
מה גורם לך להרגיש רצוי?
מה גורם לך להרגיש שאני לא רק חי לידך, אלא באמת איתך?
וזאת לא שיחה שעושים פעם אחת בתחילת הקשר ואז סוגרים תיק.
אנשים משתנים.
תקופות משתנות.
צרכים משתנים.
אחרי ילדים, משהו משתנה.
בעומס כלכלי, משהו משתנה.
בתקופות של שחיקה, משהו משתנה.
בתקופות של אי וודאות צרכים וכאבים משתנים.
לעומק של נושא הצרכים וציפיות בזוגיות הרחבתי רבות בספר "מתחת לעטיפה הוורודה".
ולכן זוגיות לאנשים צריכים לבדוק את זה שוב ושוב.
לא בצורה כבדה.
פשוט לשאול פעם בשבוע:
“השבוע הרגשת קרוב אליי?”
“מה עבד בינינו?”
“איפה פספסתי אותך?”
“היה משהו שרצית להגיד ולא הרגשת בטוח?”
“מה יעזור לך בשבוע הקרוב?”
אני יודעת שיש מי שיגיד:
אבל אם אין לכם כוח לעשר דקות של בדיקה שבועית, אל תתפלאו כשאחרי כמה שנים כבר אין לכם כוח אחד לשנייה.
כי ריחוק לא נוצר רק מפיצוצים גדולים.
הוא נוצר גם מזה שלא בודקים.
לא שואלים.
לא מתקנים.
לא שמים לב בזמן.
עכשיו בואו נדבר על הדבר שאולי הכי קובע אם תתרחקו ותרגישו בודדים בזוגיות או תחזרו לקרבה.
תיקון.
לא אם אתם רבים, אתם תריבו.
לא אם אתם פוגעים, כי לפעמים תפגעו.
לא אם אתם מפספסים אחד את השנייה, כי גם זה קורה.
השאלה היא מה קורה אחר כך.
כי אהבה לא אומרת שלא נפגע אף פעם.
אהבה אומרת שכאשר פגעתי, אני מוכן לראות את זה.
לא לברוח.
לא להקטין.
לא להגיד “טוב, נו, מה אתה רוצה”.
לא להגיד “את גרמת לי להתנהג ככה”.
אלא לעצור ולומר:
“אני מבין שפגעתי.”
“אני רוצה להבין מה זה עשה לך.”
“אני מצטערת שפגעתי בך.”
“איך אני יכול לתקן?”
אלה משפטים פשוטים, אבל הם דורשים המון בגרות.
כי הרבה יותר קל להגן על עצמנו.
להסביר שלא התכוונו.
להראות שגם הצד השני לא מושלם.
לפתוח את כל התיק ההיסטורי.
אבל תיקון מתחיל כשאנחנו מפסיקים לשאול רק “איך אני יוצא/ת בסדר”, ומתחילים לשאול:
“איך אנחנו חוזרים להיות קרובים?”
סליחה אמיתית חייבת לבוא עם שינוי.
אם אני אומרת סליחה וממשיכה לעשות אותו דבר, אני לא באמת מתקנת.
אם אני מבטיח להשתנות אבל לא עושה שום פעולה אחרת, האמון לא חוזר.
ההתנצלות הכי טובה היא התנהגות אחרת.
אבל גם להחזיק טינה לנצח לא בונה קשר.
אם יש לקיחת אחריות אמיתית.
אם יש שינוי אמיתי.
אם יש מאמץ אמיתי.
אז חלק מהעבודה הוא גם לא להשאיר את האדם השני לנצח בתוך הטעות שלו.
זוגיות בריאה צריכה גם גבול וגם סליחה.
גם אחריות וגם רכות.
גם “זה פגע בי” וגם “בוא נמצא דרך אחרת”.

אז לא, אהבה לא תציל את הזוגיות שלכם.
לא לבד.
אהבה צריכה צורה.
היא צריכה התנהגות.
היא צריכה הבנה שאין אמת אחת.
היא צריכה ביטחון רגשי.
היא צריכה התחשבות.
היא צריכה הקשבה.
היא צריכה תיקון.
והיא צריכה שני אנשים שמוכנים להפסיק לשאול רק:
“מי צודק?”
ולהתחיל לשאול:
“מה קורה לנו כאן?”
“מה כל אחד מאיתנו חווה?”
“איפה התרחקנו?”
“ואיך אנחנו מתחילים לחזור?”
כי זוגיות לא נהרסת ביום אחד.
והיא גם לא נבנית ביום אחד.
היא נבנית בבחירות קטנות.
במשפט שלא אמרנו בציניות.
בהתנצלות שהגיעה בצורה נכונה ובזמן.
בשאלה ששאלתם במקום להתגונן.
בזה שהקשבתם עוד רגע, גם כשהיה לכם קשה.
בזה שלא נתתם לקשר לקבל רק פירורים.
ואם תוך כדי קריאת המאמר הזה הרגשתם שאתם אוהבים, אבל משהו בביחד שלכם נשחק, זה בדיוק המקום שבו לא צריך לחכות שהריחוק יעמיק.
בסדנה שלי, “להחזיר את הביחד לזוגיות ב 30 יום”, אנחנו לא מדברים בסיסמאות על אהבה.
אנחנו עובדים על מה שבאמת מחזיר זוגות לקרבה:
איך לזהות מה באמת קורה מתחת לריבים שחוזרים על עצמם.
איך להבין את הצרכים של כל אחד מכם בלי להפוך כל שיחה למאבק.
איך לדבר על כאב בלי לתקוף ובלי להיסגר.
ואיך לתקן אחרי ריב, כדי שלא תישארו עם עוד שכבה של טינה וריחוק.
אם אתם רוצים להתחיל להחזיר את הקשר שלכם ממקום של תפעול, שתיקות או ריבים חוזרים, למקום שיש בו יותר ביטחון, הקשבה וקירבה, הנה הקישור להרשמה לסדנה:
ואל תנסו לפתור הכול הערב.
קחו רק שאלה אחת:
“איפה האהבה שלנו קיימת במילים, אבל לא מספיק קיימת בהתנהגות?”
ושם תתחילו.
כי לפעמים זה בדיוק ההבדל בין עוד שיחה שנגמרת בריחוק, לבין התחלה של תיקון אמיתי.
הרשמה לקבלת דיוור בנושא מערכות יחסים

© כל הזכויות שמורות לשולמית פריזנדר – מחזירים את האהבה הביתה