050-4337947

הרצאה מרגשת ומעוררת השראה

שולמית פריזנדר ‏מספרת את הסיפור של סבתה בהרצאה סוחפת‏

 

"מרגלת בלבנון – סיפורה עוצר הנשימה של

שולמית כהן קישיק‏"

בהרצאה מרתקת וסוחפת, על סיפורים כאילו נלקחו מסרט מתח שובר קופות — אספר על פעילותה של שולמית כהן קישיק החל משנות ה-40‘ בלבנון

אשת הצללים –כשהילדים ובעלה ישנו בבטחה בביתם בביירות לבנון, מוחה הפיק והוציא לפועל מבצעים נועזים ומתוחכמים במדינת אויב.

שולמית כהן קישיק – אישה בעלת יכולות ומיומנויות נדירות, אומץ ותעוזה, כושר אלתור, שליטה בשפות רבות והבנה עמוקה של האויב העומד מולה. חיה במשך 14 שנה חיים תחת איום קבוע על חייה, על משפחתה ועל חירותה, בידיעה שאם תיתפס היא צפויה לחקירות, עינויים קשים ואף להוצאה להורג. אך כל זה לא עצר אותה מלחיות כזיקית – מחד עקרת בית, אשת איש ואם ל- 7, פעילה בקהילה היהודית ותנועת מכבי, ומצד שני מרגלת נועזת, המתרועעת עם האויב במטרה להביא את המידע הכי משמעותי למדינת ישראל, תוך סיכון עצמי בלתי נתפס.

שולמית כהן קישיק – יזמה את עלייתם של אלפי יהודים מארצות ערב, העבירה ידיעות מודיעיניות, צבאיות וביטחוניות משמעותיות, ותכננה ופיקדה על כ- 25 מבצעי להבה. בשנת 1961 נתפסה, נחקרה ועונתה קשות ונגזר עליה גזר דין מוות שהופחת לאחר ערעורים. לאחר מלחמת ששת הימים שוחררה במסגרת חילופי שבויים ושבה עם משפחתה לעיר אהבתה – ירושלים.

הרצאה בלתי נשכחת המספרת את סיפורה של האישה, האמא, הסבתא, מהאטה הארי של המזרח התיכון בשנות ה-40‘. האישה שהצליחה לשבור מוסכמות חברתיות בקהילה יהודית קטנה ופעלה 
על פי צו מצפונה ואמונתה. 
אישה מאמינה, שחוותה ניסים שהצילו אותה
ואת משפחתה לא פעם.

סיפור שחייב להישמע ולשמש דוגמא לנחישות, תעוזה והקרבה למען אהבת המשפחה ואהבת הארץ.

להזמנת הרצאה מלאו פרטים ונחזור אליכם לתיאום:

זמינה לשאלות גם בהודעת ווטסאפ

שולמית נולדה בשנת 1917, גדלה והתחנכה בירושלים, תלמידה מצטיינת באוולינה דה רוטשילד עד שבשנת 1936 קיבלו חייה מפנה בלתי צפוי, עת נודע לה כי יוסף כהן קישיק, יהודי אמיד מלבנון והוריה החליטו על נישואיהם.

שולמית, בחורה חופשיה ופעילה, מנסה להתאקלם בביירות בירת לבנון, למרות שזו נחשבת ל"פריז של המזרח התיכון" שולטת בה התרבות הערבית, בה לאישה נשואה אין מה לחפש מחוץ לביתה. שולמית כהן קישיק העידה כי חשה כ"ציפור בכלוב זהב".

המשך חייה נראה כלקוח מסרט מתח בלתי יאומן.

עד מהרה החלה להיות פעילה מרכזית בקהילה, בעיקר בפעילות בני הנוער בתנועת "מכבי" והפכה לדוברת הבלתי רשמית של הקהילה מול השלטונות.

בזכות אישיותה הכובשת ופעילותה הצליחה ליצור קשרים עם דמויות מרכזיות בשלטון ולקנות את אמונם של אנשי מפתח רמי דרג.

מבלי שהתכוונה לכך, הגיע אליה מידע מודיעיני בעל חשיבות וזו, באומץ וביצירתיות יוצאות דופן העבירה מידע זה בדרך לא דרך לארגון הש"י (שירות הידיעות של ההגנה, לימים המוסד) – זו הייתה תחילתן של 14 שנות פעילות הן בתחום המודיעיני, הצבאי והביטחוני והן בהברחת אלפי יהודים מכל ארצות ערב לארץ באוויר, בים וביבשה.

שולמית היתה האחראית ל- 25 מבצעי להבה שזכו להוקרה ותהילה כאן בארץ.

שולמית ויוסף כהן קישיק ביום חתונתם

"צרחתי כשהוציאו לי את הציפורן הראשונה, וזו הייתה צרחה איומה….. ואז התחילו לזלוג לי הדמעות. וכשהוא נתן את ההוראה להמשיך, נשכתי את שפתיי עד זוב דם…." 

ב-1961 נעצרה בעקבות הלשנה, עברה חקירות ועינויים קשים וכדבריה "החוקרים נשברו עוד לפניה". למרות העינויים הקשים שולמית לא פסקה מלטעון שהינה אמא ועקרת בית פשוטה, שאינה מבינה דבר וחצי דבר בעניינים שנחקרה אודותיהם.  

משפטה זכה לתשומת לב רבה בעולם הערבי. העיתונים בארץ ובעולם התמלאו בכתבות על רשת הריגול הישראלית, על מהאטה הארי של המזרח התיכון ועוד.

ב- 1963 בית המשפט הצבאי בלבנון גזר עליה גזר דין מוות, שהופחת לאחר ערעורים רבים.

לבסוף, בשנת 1967, לאחר מלחמת ששת הימים, ממשלת ישראל לא שכחה אותה, ושולמית שוחררה במסגרת חילופי שבויים, והגיעה היא ומשפחתה לארץ, אז התאחדה המשפחה עם שלושת ילדיה הבוגרים, אותם הבריחה לארץ שנים רבות קודם לכן.

שולמית זכתה להוקרה והערכה מגופים רבים במדינה ביניהם – גיבורת ישראל, יקירת הסתר של קהילת המודיעין, השיאה משואה, פדויית שבי, אסירת ציון, יקירת העיר ירושלים ועוד.

פעילותה לא פסקה לעולם – גם כששבה עם משפחתה לארץ, המשיכה להרצות בפני ארגוני נשים, בני נוער, חיילים וקצינים – במטרה  להעביר את אהבת הארץ, הציונות, הנחישות והאמונה שליוותה והגנה עליה בכל פעילותה.

בשנת 2017, בשנתה ה- 100 נפטרה בשיבה טובה, בירושלים, עיר אהבתה.

להזמנת הרצאה מלאו פרטים ונחזור אליכם לתיאום:

זמינה לשאלות גם בהודעת ווטסאפ

על ההרצאה בתקשורת:

"את כמוני, נפש חופשיה, עצמאית במעשיה ובמחשבותיה – זה קשה, החיים לא מקלים עלינו כשאנחנו כאלה, אבל העיקר שאנחנו הולכות בדרך שאנחנו מאמינות בה ומוכנות לשלם את המחיר."

ככה נהגה סבתי שולמית כהן קישיק ז"ל, להגיד לי בהזדמנויות שונות בשיחותנו הרבות.

על סבתי תשמעו בהרצאה עוצרת הנשימה בה אספר על פעילותה יוצאת הדופן כשפעלה כמרגלת בלבנון עד שנתפסה.

 

להזמנת הרצאה מלאו פרטים ונחזור אליכם לתיאום:

זמינה לשאלות גם בהודעת ווטסאפ

וכמה מילים עלי:

שולמית פריזנדר

מרצה, סופרת, מעבירה סדנאות, מלווה זוגות לבניית זוגיות שנכונה להם ומספרת סיפורים ונכדתה הבכורה והקרויה על שמה של שולמית כהן קישיק.

למעלה מ- 25 שנה ליוויתי ארגונים וחברות ענק בארץ  ובחו"ל במטרה לייעל את התהליכים הפנים והחוץ ארגוניים ובסופו של דבר להגדיל את שורת הרווח שלהם.

בשנים אלו, עמדתי מול מועצות מנהלים, דירקטוריונים וכיוונתי את הפנס למקומות החשוכים ש"נשכחו" על ידם.

אותה מתודה גרמה לי לפתח שיטה גם בתחום הזוגי, שיטה שאוששה במחקרים שנערכו בארה"ב בשנים האחרונות ומופיעה בספר שכתבתי "מתחת לעטיפה הוורודה".

מימוש השליחות שלי החל לפני שנתיים, לאחר דרך ארוכה בה עליתי וירדתי בהרבה תחנות, חציתי הרבה צמתים ואת כולם עשיתי בצורה עצמאית, מתוך חופש הבחירה ומתוך רצון וסקרנות בלתי נגמרים ללמוד ולחוות.

האהבה לספר סיפורים, להעביר מסר, לעמוד מול קהל ואהבתי העצומה לסבתי שולמית כהן קישיק ז"ל, הנחו אותי לצאת ולספר את סיפורה יוצא הדופן.

אלפים כבר שמעו את ההרצאה הזו ואחרות שאני מעבירה, הרצאות שזכו לחוות דעת מרגשות מהשומעים אותן.  

להזמנת הרצאה מלאו פרטים ונחזור אליכם לתיאום:

זמינה לשאלות גם בהודעת ווטסאפ

© כל הזכויות שמורות לשולמית פריזנדר

בנייה ועיצוב אתר סטודיו MOONART

תפריט נגישות